فروش سایت
خانه / رادمان / تاریخچه صنعت چرم در ایران

تاریخچه صنعت چرم در ایران

در این نوشته قصد داریم به طور مختصر درباره تاریخچه صنعت چرم در ایران صحبت کنیم و اطلاعاتی مقدماتی از این حوزه به علاقه مندان بدهیم.

در سالهای اخیر، تعداد دام ها به بیشترین تعداد خود رسیده است،57 میلیون گوسفند، 8 میلیون گاو و گوساله و 28 میلیون بز و بره است که از این مقدار کشتار سالانه دام برای گوسفند و بز به میزان 32 درصد و برای گاو و گوساله 29 درصد می باشد.

در نتیجه بیش از 27 میلیون پوست گوسفند و بز و بیش از 2.5 برابر آن پوست گاو و گوساله تولید شده است. به این ترتیب با توجه به حجم تولید پوست چرم در کشور، ایران را می توان یکی از بهترین تولید کنندگان خوب و فعال در زمینه پوست چرم و محصولات چرمی دانست.

به لحاظ تاریخی، ایران قدمت بالایی در زمینه تولید چرم دارد و محصولات آن در میان کشورهای سراسر دنیا شناخته شده است. همچنین چرم و پوست تولید ایران کیفیت بالایی داشته و به طور سنتی به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. لازم به ذکر است که به دلیل قدمت و سابقه طولانی ایران در صنعت چرم، این کشور اسلامی توانسته در بازارهای جهانی جایگاه ویژه و قابل توجهی به دست آورد.

اولین محصولات چرمی تولید شده در ایران به 550 سال پیش بر می گردد، اما صنعت چرم مدرن ایران در سال 1308 آغاز شده است. اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال 1311 فعالیت خود را آغاز کرد و دومین کارخانه نیز در سال 1313 در تبریز تاسیس شد. در آن زمان، ایران تنها یک چیز تولید می کرد؛ چرم خام جهت ساخت محصولات چرمی.

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ماشین آلات مدرن صنعتی و نیز روش های جدید پردازش پوست و چرم، صنعت چرم ایران به طور قابل ملاحظه ای رشد کرد؛ در سال های 1338 تا 1356، کارخانجات چرم سازی در سرتاسر کشور رشد کرد. اما با ظهور انقلاب اسلامی در سال 1357، صنعت چرم ایران به ناگهانی متوقف شد.

در طول این دوره، بخش بزرگی از صادرات به مواد خام و غیر فرآوری شده مانند سالامبور بود.

فرایند تولید از سالامبور، وت بلو و کراست به چرم و محصولات نهایی نشان می دهد که هر چند ممکن است ایران در بازار مواد خام و اولیه حرفی برای گفتن داشته باشد، اما زمانی که حرف از محصولات نهایی به میان می آید، حضور ایران در بازارهای بین المللی چندان قابل توجه و مطلوب نیست. هر چند که بازرگانان و ناظران اقتصادی امیدوارند صنعت چرم ایران بتواند تعاملاتی پویا با بخش های دیگر برقرار کرده و با جذب سرمایه های خارجی دوباره احیا شود.

مطالعات و گزارش های متعدد نشان می دهد که اگر صنعت چرم ایران به لحاظ توانایی های تکنولوژیکی با کشورهای دیگر مقایسه شود، نمره نسبتا پایینی را کسب خواهد کرد مثلا 40 از 100.

اما در سال های اخیر، گام های اساسی و بزرگی برای تنظیم استانداردهای بین المللی برداشته شده است بطوریکه امروز می توان ایران را عضو فعالی از کمیته فنی سازمان بین المللی استاندارد سازی دانست.

اگر ایران بتواند سرمایه گذاری های جدید خارجی را به خود جلب نموده و فن آوری های پردازش چرمی به درستی مورد استفاده قرار گیرد، سهم مناسبی از بازارهای بین المللی را به دست خواهد آورد. بنابراین، لازم و ضروری است که تکنولوژی را ارتقاء داده و نیروی کار را در صنعت چرم بسیج کنیم.

در سال های اخیر صنعت چرم ایران، شاهد ظهور شرکت های تولید کننده کالاهای چرمی با کیفیت بالا در کشور بوده و موفق به ایجاد مارک ها و برندهای محبوب شده است که بسیاری از آنها هر ساله در نمایشگاه های معتبر داخلی و خارجی شرکت نموده اند. می توان اینطور گفت که بازار داخلی در وضعیت نسبتا مناسب و خوبی است، اما تولید کنندگان در صادرات محصولات چرمی به دلیل بازاریابی ضعیف چندان موفق نبوده اند. صادرات، به دلیل فعالیت کم شرکت های داخلی در معرفی محصولات چرمی ایران در بازارهای جهانی، به حداقل میزان خود رسیده است.

در حال حاضر واحدهای فعال چرم، در سه منطقه مهم و استراتژیک تهران، تبریز و مشهد فعالیت می کنند. این واحدها شامل 350 مورد بوده که تحت نظر چرم شهر فعالیت می کنند.

این واحدها سالانه 2.5 میلیون پوست چرم گاو و گوسفند را تولید می کنند (چیزی بالغ بر 70 میلیون فوت) که از این مقدار بخش عمده ای از آن برای ساخت کفش استفاده می شود در حالیکه تنها 20 درصد آن برای ساخت کالاهای چرمی بکار گرفته می شود.

لازم به ذکر است که تقریبا 40 درصد از 27 میلیون پوست گوسفند و بز به چرم نهایی و فینیش تبدیل می شود و باقی پوست ها که به میزان 16 میلیون پوست گوسفند به صورت سالامبور و وت بلو صادر می شود. اما این درحالی است که هنوز هم زیرساخت های کافی مانند آب، برق و گاز برای تولید چرم و محصولات چرمی بیشتر وجود دارد. از این رو، صنعت چرم ایران توانایی بالقوه ای برای جذب سرمایه گذاری های مشترک خارجی با سایر کشورها را دارد.

منبع: چرم رادمان

مطلب پیشنهادی

مرکز خرید چرم خام طبیعی در تهران

در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران، میزان تولید، خرید و فروش چرم خام طبیعی بسیار بالا است ولی با این حال برخی از فروشندگان و دوزندگان محصولات چرمی از مشهد و تبر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *